Contact en Informatie 

Contact en Informatie

Jelle Kampen | Beeldend Kunstenaar

7 augustus 1956 - 23 mei 2022 (65 jr)

Jelle woonde en werkte in Amsterdam.

Instagram: @jellekampenfineart


Voor contact over Jelles werk:

Niki Kampen

Pesthuislaan 9 , 1054RH

niki-kampen@hotmail.com

06-52294280


Afscheidstekst door Anne Berk 30 mei 2022:


Denkversperringen opheffen

Schilderijen van Jelle Kampen

Het is heel fijn dat de tentoonstelling Personal Landscapes & Living Rooms in WG-Kunst toch is doorgegaan. Jelle Kampen (1956-2022) is er niet meer. Maar in zijn schilderijen leeft hij voort, en blijft hij onze vastgeroeste denkbeelden schalks op de proef stellen. Tankversperringen worden Denkversperringen. Het is aan de kijker om deze Gordiaanse knoop van commerciele logo’s en religieuze symbolen te ontwarren. En hopelijk zijn Denkversperringen op te heffen.

Jelle Kampen groeide op in een Nederlands Hervormd gezin in Heemskerk. Zijn vader was een spoorman, een boerenzoon die zich had opgewerkt tot wagenmeester, die graag tuinierde in het door spoorbielzen omsloten volkstuintje. Jelle vertrok al jong naar Amsterdam, om kunstenaar te worden.

Op het Wilhelmina-Gasthuisterrein, de kunstenaarsbroedplaats waar hij woonde en werkte met zijn grote liefde Lucy Sarneel (1961-2020), en zijn dochters Niki en Anna, kwam zijn kunst tot bloei.


Icoon

In de jaren zeventig, toen Jelle op de academie zat, gaf de minimal art de toon aan. Het schilderij werd opgevat als een plat vlak met kleuren erop. Zonder titel, ‘bevrijd’ van alle betekenis.

Maar Jelle was een verhalenverteller. Voor hem was kunst een manier om de wereld te bevragen,

en zijn eerste liefde was de icoon.

‘’Ooit was er een stuk hout, was er verf, en iemand die met dit materiaal aan de slag ging. En opeens verandert dat plankje in een icoon.’’

Mensen maken kunst vanuit het verlangen om het leven betekenis te geven. En dat gold ook voor Jelle.

Hoeveel -of hoe weinig- heb je nodig om een vorm te herkennen? In zijn eerste werken zoekt Jelle naar de essentiele kenmerken van een ikoon. Een cirkel en twee ovalen verbeelden het hoofd, de buste en de halo van de heilige.


Umwertung aller Werte

Jelle is gefascineerd door tekens en symbolen en hun verschuivende betekenissen, in een tijd van de ‘Umwertung aller Werte’, waarin het geloof in God werd vervangen door marktdenken, en brands uitgroeiden tot nieuwe iconen.

Hij verandert de schelp - het logo van Shell - in een boksbeugel. Hij maakte schilderijen met het testbeeld van de televisie. ’’Toen God verdween, verscheen de televisie, die ons bereikt via onzichtbare uitzendfrequenties’’. Hij combineert de grillige vormen als een iris uit de tuin van zijn vader, een DNA-streng die het leven en de wetenschap symboliseert, met een engel-motief van aan een muurschildering uit Pompeï, als symbool voor het onkenbare. De vormen lijken op elkaar, maar ze hebben totaal verschillende betekenissen. Niets is wat het lijkt.

‘’We denken alles te weten, maar we zien slechts een façade van wat voor het oog verborgen is.’’


Schoonheid van het leven

In 2018 maakt hij een schilderij Fürst der Nacht, van een long die was omklemd door een zuurstoftank, zijn ‘ademhaler’. Onzichtbaar voor het oog, maar een voorbode op de eeuwige nacht.

Die nu gekomen is.

Fürst der Nacht hing in Beyond the Body een tentoonstelling over ziekte, dood en gedenken in Kunstcentret Silkeborg Bad in Denemarken. Er hing ook een serie jurk-schilderijen die was opgedragen aan Lucy, die ziek was. Zoals de Neoplasticist Dress II, met een zwart kruis ontleend aan Mondriaan, omkranst met commerciele logo’s die transformeren in bloemen. Het was een ode aan zijn geliefde, de sieraadontwerpster Lucy Sarneel, en de schoonheid van het leven.

In WG-kunst hangt nu werk uit de laatste twee jaar. In een tijd van rouw, en een tijd van corona maakte Jelle een serie prachtige werken, met stralende kleuren en intens licht. Op een schilderij vallen vormen uiteen in pixels, die transformeren in een zwerm vogels. The Cloud - In Memoriam Lucy Sarneel, luidt de titel.

Website by Tomston